Vormen van yoga

ASHTANGA YOGA
Het fundament van onze yogaschool is de Ashtanga Yoga. Deze stijl van yoga werd in Mysore, India ontwikkeld door K. Pattabhi Jois. Volgens zijn filosofie zijn Asanas of houdingen nodig om de gezondheid van het lichaam te bevorderen, het sterker te maken en voor te bereiden op meditatie. Eén van de kenmerkende eigenschappen van Ashtanga Yoga is de Vinyasa. Vinyasa, welke ademhaling en beweging betekent, stimuleert interne reiniging. Elke beweging wordt vergezeld door één ademtocht. Het meest vooraanstaande product van de Vinyasa is zweet; door het uitvoeren van de asana’s wordt er warmte gecreëerd die het bloed opwarmt, waardoor gifstoffen worden afgestoten en afgevoerd door het zweet. Een les bestaat uit een vaste serie van houdingen.

MYSORE STYLE
In de Mysore stijl ga je op eigen tempo (een deel van) de Ashtanga serie beoefenen. De docent adviseert, assisteert waar nodig en begeleidt je in de houdingen (ook als je een houding niet meer weet). Dit is een geweldige les om meer verdieping te vinden voor je practice. Wanneer je genoeg kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en concentratie ontwikkeld hebt, reikt de docent meer, dus nieuwe houdingen aan. Wil je thuis al een paar houdingen oefenen, dan kan dit via volgende video.  Een video vervangt echter geen docent.  Zorg dat je steeds begeleid wordt door een ervaren docent.
Je kan je startuur binnen de openingstijden zelf kiezen, als je maar gedaan hebt voor het einduur.

MYSORE BASIC (starters)
In deze les kun je (her-)starten en leer je op traditionele wijze ashtanga yoga. “Gevorderde” yogi’s mogen ook in de basic les aansluiten, maar dan enkel de halve serie practicen.

ASHTANGA BASIC LED (alle niveaus) NIEUW v.a. 12 juni
In deze les worden de basishoudingen uit de eerste serie gegeven, op een iets rustiger tempo en met minder vinyasa’s dan in de zondagles. Soms worden er variaties op de hoduignen gegeven. Deze les heeft soms ook wel de naam poweryoga en is bij ons gebaseerd op ashtanga yoga. Bij een goede fysieke conditie kun je in deze les starten. Om ook goed de principes van ashtanga yoga te leren is het aan te raden deze les af te wisselen met de Mysorelessen. Voor gevorderden wordt de zondagochtendles aangeraden om de vinyasa’s goed te leren en ook de moeilijkere houdingen te oefenen.

ASHTANGA HALF LED (Primary serie, geleid – gevorderden of in overleg met de leraar)
Elke Ashtanga yoga beoefenaar met enige (circa 8) weken ervaring is welkom in deze les. Groepsgewijs word je geleid door (een gedeelte van) de serie met de precieze telling van ademhaling en beweging. Geen probleem als je nog niet heel ver bent in de serie. Je doet mee tot aan je laatste houding en dan sluit je af zoals je geleerd hebt. De rest gaat eventueel verder. Zo leer je exact de juiste telling en vinyasa’s en leer je hoe je in de flow kunt blijven. LET OP: 1e zondag van de maand: hele eerste serie, andere zondagen: halve serie.

YIN YOGA (alle niveaus)
Een mix van yoga, mindfulness en Chinese geneeskunde.  Het is een zachte maar tegelijkertijd intense vorm van yoga die door iedereen beoefend kan worden, of je nu oud of jong, stijf of soepel, gezond of ziek bent. Het verschil met de andere (yang) lessen ligt hem in het lang aanhouden van houdingen (1 tot 5 minuten), met zachtheid en stilte. We blijven in de houdingen als een vorm van bewustwording.  Hierbij rekken we meer weefsel dan enkel spierweefsel.  Omdat we zowel yin als yang oefening nodig hebben, vormt Yin yoga een mooie aanvulling op de yang van Ashtanga yoga.

YINYANG YOGA (alle niveaus)
De les start met een aantal rustige yinhoudingen die werken op een diepe rekking van spier-én bindweefsel. Daarna gaan we over naar een yang flow (al dan niet ashtanga gebaseerd) waarbij je de energie in je lichaam activeert en aan kracht wint. Afsluitend kom je in aangepaste yin-houdingen en een zalige ontspanning.

SPICY HATHA MIX (alle niveaus)
Een mix van diverse hatha yoga asanas en stijlen. Een beetje vinyasa flow, natuurlijk een snufje ashtanga, gemengd met pranyama, kryas, kundalini, dru, qi gong – elke week weer anders, naar de stemming van leraar en aangepast aan aanwezige yogi’s! Een les voor ieder niveau, maar zeker met pit.

RESTORATIVE YOGA (alle niveaus) NIEUW vanaf 1 juni
Een heel zachte – herstellende – yogavorm waarin houdingen compleet worden ondersteund door ‘props’ (kussens, bolsters, dekens, etc.). Lichaam en geest komen volledig tot rust. Het autonoom zenuwstelsel krijgt het sein ‘veilig’ en de ontspanning heeft daarmee ook invloed op bloeddruk, lymfesysteem en bindweefsel, zodat de werking verder gaat dan enkel kortdurende ontspanning. We starten met een korte maar energieke opwarming en daarna houden we de (liggende) houdingen langere tijd (5 tot 20 minuten) aan. Yoga nidra kan een onderdeel zijn van de les. In yoga nidra lig je ontspannen en wordt je met stembegeleiding in een zeer ontspannen toestand gebracht waarin de hersenen geactiveerd worden.