Beschrijving van de lessen

YOGA

ASHTANGA YOGA
Het fundament van onze yogaschool is de Ashtanga Yoga. Deze stijl van yoga werd in Mysore, India ontwikkeld door K. Pattabhi Jois. Volgens zijn filosofie zijn Asanas of houdingen nodig om de gezondheid van het lichaam te bevorderen, het sterker te maken en voor te bereiden op meditatie. Eén van de kenmerkende eigenschappen van Ashtanga Yoga is de Vinyasa. Vinyasa, welke ademhaling en beweging betekent, stimuleert interne reiniging. Elke beweging wordt vergezeld door één ademtocht. Het meest vooraanstaande product van de Vinyasa is zweet; door het uitvoeren van de asana’s wordt er warmte gecreëerd die het bloed opwarmt, waardoor gifstoffen worden afgestoten en afgevoerd door het zweet. Een les bestaat uit een vaste serie van houdingen.

MYSORE STYLE (Ashtanga Mysore)
In de Mysore stijl ga je op eigen tempo (een deel van) de Ashtanga serie beoefenen. De docent adviseert, assisteert waar nodig en begeleidt je in de houdingen (ook als je een houding niet meer weet). Dit is een geweldige les om meer verdieping te vinden voor je practice. Wanneer je genoeg kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en concentratie ontwikkeld hebt, reikt de docent meer, dus nieuwe houdingen aan. Je kunt de les dus aanpassen aan je eigen capaciteiten. Wil je thuis al een paar houdingen oefenen, dan kan dit via volgende video.  Een video vervangt echter geen docent.  Zorg dat je steeds begeleid wordt door een ervaren docent. Je kan je startuur binnen de openingstijden zelf kiezen, als je maar op tijd klaar bent; dat kan ook door een paar houdingen minder te doen als je pas later kunt aansluiten.

ASHTANGA START TO MYSORE (starters)
In deze les kun je (her-)starten en leer je op traditionele wijze de basisprincipes van ashtanga yoga. Na een aantal lessen gevolgd te hebben ben je klaar om in eender welke ashtanga les (Mysore of led class) aan te sluiten. “Gevorderde” yogi’s mogen ook in deze les aansluiten, maar krijgen mogelijk wat minder aandacht.

ASHTANGA (HALF) LED (Primary serie, geleid – gevorderden of in overleg met de leraar)
Elke Ashtanga yoga beoefenaar met enige (circa 8) weken ervaring is welkom in deze les. Groepsgewijs word je geleid door (een gedeelte van) de serie met de precieze telling van ademhaling en beweging. Geen probleem als je nog niet heel ver bent in de serie. Je doet mee tot aan je laatste houding en dan sluit je af zoals je geleerd hebt. De rest gaat eventueel verder. Zo leer je exact de juiste telling en vinyasa’s en leer je hoe je in de flow kunt blijven. LET OP: 1e zondag van de maand: hele eerste serie, andere zondagen: halve serie.

YIN YOGA (alle niveaus)
Een mix van yoga, mindfulness en Chinese geneeskunde.  Het is een zachte maar tegelijkertijd intense vorm van yoga die door iedereen beoefend kan worden, of je nu oud of jong, stijf of soepel, gezond of ziek bent. Het verschil met de andere (yang) lessen ligt hem in het lang aanhouden van houdingen (1 tot 5 minuten), met zachtheid en stilte. We blijven in de houdingen als een vorm van bewustwording.  Hierbij rekken we meer weefsel dan enkel spierweefsel.  Omdat we zowel yin als yang oefening nodig hebben, vormt Yin yoga een mooie aanvulling op de yang van Ashtanga yoga.

RESTORATIVE YOGA (alle niveaus)
Hatha yoga is eigenlijk de verzamelnaam voor alle fysieke vormen van yoga, maar wordt vaak gebruikt voor een rustigere vorm waarin houdingen niet noodzakelijk in elkaar overvloeien (in tegenstelling tot yinyasa yoga zoals ashtanga yoga); de houdingen zelf wat toegankelijker zijn of rustiger worden verkend en waarin separaat aandacht wordt geschonken aan ademhaling en/of een korte meditatie. In deze les komen de spieren wel aan de beurt, maar niet zo intensief als in ashtanga yoga. Na de opwarming in de vorm van hatha yoga worden restoratieve houdingen aangehouden. Restorative yoga is een heel zachte – herstellende – yogavorm waarin houdingen compleet worden ondersteund door ‘props’ (kussens, bolsters, dekens, etc.). Lichaam en geest komen volledig tot rust. Het autonoom zenuwstelsel krijgt het sein ‘veilig’ en de ontspanning heeft daarmee ook invloed op bloeddruk, lymfesysteem en bindweefsel, zodat de werking verder gaat dan enkel kortdurende ontspanning. We starten met een korte maar energieke opwarming en daarna houden we de (liggende) houdingen langere tijd (5 tot 20 minuten) aan. Yoga nidra kan een onderdeel zijn van de les. In yoga nidra lig je ontspannen en wordt je met stembegeleiding in een zeer ontspannen toestand gebracht waarin de hersenen geactiveerd worden.

VINYASA FLOW YOGA (alle niveaus,  basisconditie vereist en blessurevrij bij start)
In de vinyasaflow-les worden houdingen via adem en beweging aan elkaar gevonden tot een flow, zoals bij de ashtanga, maar niet via een vaste serie. De les wordt volledig geleid en biedt uitdaging voor de spieren! De les is geschikt voor starters, behalve als er blessures zijn of de algehele conditie is verslechterd.

TAI CHI / QI-GONG

Tai chi is vergelijkbaar met yoga, in de zin dat het een aandachtstraining is, waarbij het lichaam de ingang is. Er zal dus aandacht zijn voor meditaties. Maar natuurlijk verschilt het ook op vele punten. Eén van die verschillen is dat Tai Chi een krijgskunst is. Daardoor wordt er ook getraind in contact met anderen: kunt u de aandacht nog steeds behouden terwijl een ander u beweegt? Ook is Qi-gong een onderdeel in elke les. Dit zijn gezondheids-oefeningen die een soort brug vormen tussen statische meditatie en bewegende meditatie, waarbij de bewegingen gelinkt worden aan de ademhaling.