Beschrijving van de lessen

YOGA

ASHTANGA YOGA
Het fundament van onze yogaschool is de Ashtanga Yoga. Deze stijl van yoga werd in Mysore, India ontwikkeld door K. Pattabhi Jois. Volgens zijn filosofie zijn Asanas of houdingen nodig om de gezondheid van het lichaam te bevorderen, het sterker te maken en voor te bereiden op meditatie. Eén van de kenmerkende eigenschappen van Ashtanga Yoga is de Vinyasa. Vinyasa, welke ademhaling en beweging betekent, stimuleert interne reiniging. Elke beweging wordt vergezeld door één ademtocht. Het meest vooraanstaande product van de Vinyasa is zweet; door het uitvoeren van de asana’s wordt er warmte gecreëerd die het bloed opwarmt, waardoor gifstoffen worden afgestoten en afgevoerd door het zweet. Een les bestaat uit een vaste serie van houdingen.

MYSORE STYLE (Ashtanga Mysore)
In de Mysore stijl ga je op eigen tempo (een deel van) de Ashtanga serie beoefenen. De docent adviseert, assisteert waar nodig en begeleidt je in de houdingen (ook als je een houding niet meer weet). Dit is een geweldige les om meer verdieping te vinden voor je practice. Wanneer je genoeg kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en concentratie ontwikkeld hebt, reikt de docent meer, dus nieuwe houdingen aan. Je kunt de les dus aanpassen aan je eigen capaciteiten. Wil je thuis al een paar houdingen oefenen, dan kan dit via volgende video.  Een video vervangt echter geen docent.  Zorg dat je steeds begeleid wordt door een ervaren docent. Je kan je startuur binnen de openingstijden zelf kiezen, als je maar op tijd klaar bent; dat kan ook door een paar houdingen minder te doen als je pas later kunt aansluiten.

ASHTANGA (HALF) LED (Primary serie, geleid – gevorderden of in overleg met de leraar)
Elke Ashtanga yoga beoefenaar met enige (circa 8) weken ervaring is welkom in deze les. Groepsgewijs word je geleid door (een gedeelte van) de serie met de precieze telling van ademhaling en beweging. Geen probleem als je nog niet heel ver bent in de serie. Je doet mee tot aan je laatste houding en dan sluit je af zoals je geleerd hebt. De rest gaat eventueel verder. Zo leer je exact de juiste telling en vinyasa’s en leer je hoe je in de flow kunt blijven.